Mitchel van Luit

Gedragspsycholoog & digitaal strateeg met 8 jaar ervaring in digitale marketing en strategie.

2 min

Video

Voel jij je aangesproken, OF niet?

Soms hoor of zie je een reclame die je volledig aanspreekt... maar ook weer niet. Hoe kan dat? En wat kan jouw marketing daarvan leren?

Deel dit artikel

Laatst hoorde ik een radioreclame:

“Ben jij een (doelgroep) met (probleem 1)?

Merk je dat (probleem 1) jou weerhoudt van (droom-resultaat)

Of heb jij last van (probleem 2)?

Of merk jij dat (probleem 3)?

Dan … koop (oplossing)!”

Dit is een veelgebruikt template voor een advertentie. Misschien heb je zelf wel eens zo’n advertentie of post gemaakt.

En het is zeker geen slecht template, maar er is één ding dat verkeerd gaat. 

Zie jij welke? 

Kijk nog maar eens of je ‘m spot.

Heb je het gezien?

Het gaat om het woord ‘of ‘.

Het woord ‘of’ wordt hier gebruikt om ervoor te zorgen dat meer mensen zich aangesproken voelen.

Dit is geen gekke gedachte, want hoe meer mensen je aanspreekt, hoe meer mensen zullen kopen, toch?

Helaas wordt het tegenovergestelde bereikt:

Bij probleem 1 voelde ik mij aangesproken, want ik kon mij relateren aan probleem 1. Maar toen kwam probleem 2, daar kon ik me niet aan relateren. Dus voelde ik me minder aangesproken door de advertentie. Van probleem 3 had ik ook geen last, dus aangesproken was ik niet meer.

Wat er gebeurde, is dit:

De oplossing die werd aangeprezen voor mijn probleem, voelde als dé op maat gemaakte oplossing voor mij. Maar toen meer problemen werden geïntroduceerd, was de oplossing niet langer voor mij gemaakt.

Ik dacht dat deze reclame om mij draaide, maar toen het ook over anderen ging, verloor ik mijn interesse.

Het gevoel van de specialistische oplossing werd vervangen door het gevoel van de generalistische oplossing.

Dit is een klassiek gevalletje van teveel mensen tegelijk willen bereiken. De boodschap wordt te breed afgestemd.

Oftewel, je raakt iedereen een beetje, maar voor grotendeels niet.

Hoe kan je dit anders doen?

  1. Maak aparte uitingen per probleem. Zodat je 100% relevant bent voor de persoon met dat probleem. Bonuspunten als je de uitingen A/B test.
  2. Verander ‘of’ door ‘en’ om 100% relevant te zijn voor mensen die last hebben van alle genoemde problemen. Let wel op, je kan hierdoor zo specifiek worden dat er te weinig mensen zijn om aan te spreken.

Iets om over na te denken bij het maken van je volgende advertentie.

(Uiteraard denken we graag met je mee ⬇️)

Key takeaways

  • Reclames die iedereen een beetje aanspreken, spreken niemand volledig aan.
  • Draait de reclame om mij, dan heb ik interesse.
  • Draait de reclame om anderen, dan verlies ik interesse.
  • Er zijn 2 manieren om mensen specifiek aan te spreken en de interesse te wekken.

Wil jij ook graag aan de slag met AceDigital?

Ga dan direct naar contact voor een vrijblijvende kennismaking.

Lees meer van ons..

  • “Verkopen als warme broodjes”

    Waar komt dit gezegde vandaan? Waarom verkopen warme broodjes zo goed? En voordat dit een onzinnige blogpost wordt over brood: wat kunnen we hiervan leren?

  • Beginnen met Online Marketing, maar waar te beginnen?

    Lookalikes, retargeting, search ads, hype ads. Als je wilt beginnen met online marketing, waar begin je dan?

  • Moet ik overstappen naar het nieuwste kanaal?

    Tiktok, pinterest of welk nieuw platform dan ook. Zijn zulke jonge kanalen geschikt voor jouw bedrijf?