Jacco van Lith

Operations consultant & digitaal strateeg met 10 jaar ervaring in operationele procesoptimalisatie en organisatie efficiëntie.

2 min

Video

Heb jij ook last van een krappe arbeidsmarkt?

Deel dit artikel

Wij hebben onze kandidatenpool in één dag met meer dan 400% vergroot door latent werkzoekenden te bereiken.

Volgens de meest actuele kwartaalcijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek)​ is ongeveer 10,4% van de beroepsbevolking actief op zoek naar een nieuwe baan (3,5% werklozen + 7,1% werkende).

Echter blijkt uit verschillende onderzoeken van bijvoorbeeld Intelligence Group en &Work dat ongeveer 48% van de werkenden latent op zoek is naar een nieuwe baan. Ze willen het best overwegen wanneer zich een nieuwe kans voordoet. Dat is dus een minstens 4x zo grote groep potentiële kandidaten voor een vacature.

Het probleem is dat deze 48% niet actief op jobboards naar vacatures zoekt naar een nieuwe baan. Dus als jij daar jouw vacature plaatst, gaan ze die ook niet zien.

Je hebt een aantal opties om deze latent werkzoekende te bereiken:

  • Persoonlijke benadering zoals recruiters vaak doen. Dit kan effectief zijn, maar is erg arbeidsintensief. Je moet continu zoeken, berichten sturen en nabellen.
  • Netwerken en referrals zoals grote corporates vaak doen. Je vraagt je huidige werknemers om aanbevelingen en biedt verwijsbonussen aan. Dit kan werken als je al veel gemotiveerde werknemers hebt.
  • Of je doet wat wij hebben gedaan. Je bereikt de latent werkzoekende in jouw branche via social media, zoals Facebook en Instagram.

Zo pak je het aan:

Volgens de laatste data van Newcom Research hebben Facebook en Instagram in Nederland respectievelijk 7 miljoen en 5 miljoen dagelijkse gebruikers. Deze aantallen bevatten bijna het grootste deel van onze beroepsbevolking.

Door gebruik te maken van de advertentie- en targeting mogelijkheden op deze platformen, kun je jouw vacature onder de ogen brengen van minimaal 4x zoveel potentiële kandidaten die de vacature anders niet eens hadden gezien.

Een ander bijkomend voordeel is dat je niet hoeft te concurreren met vacatures van andere bedrijven op bijvoorbeeld job boards of recruiters met meerdere klanten in dezelfde branche.

Het is alleen jouw vacature, die gezien wordt door duizenden potentiële kandidaten.

Door slim gebruik te maken van social media kun je eenvoudig en effectief jouw kandidatenpool vergroten en de juiste mensen aantrekken voor jouw openstaande vacatures.

Ben je benieuwd of dit ook voor jouw vacature kan werken? Neem contact op en we kijken samen of jouw vacature geschikt is voor deze methode.

Wil jij ook graag aan de slag met AceDigital?

Ga dan direct naar contact voor een vrijblijvende kennismaking.

Lees meer van ons..

  • 3x meer sollicitaties per vacature

    Deze methode bespaart je tijd en levert aanzienlijk meer sollicitanten op. Hoe meer sollicitanten, hoe hoger de kans op de juiste kandidaat.

  • Trekken jouw vacatures niet de juiste kandidaten aan?

    De meeste vacatures zijn geschreven vanuit het perspectief van het bedrijf, vol functie-eisen en verwachtingen. Maar wat krijgt de kandidaat? Lees hier hoe je dit omdraait.