Mitchel van Luit

Gedragspsycholoog & digitaal strateeg met 8 jaar ervaring in digitale marketing en strategie.

3 min

Video

Moet ik overstappen naar het nieuwste kanaal?

Tiktok, pinterest of welk nieuw platform dan ook. Zijn zulke jonge kanalen geschikt voor jouw bedrijf?

Deel dit artikel

Zijn het de gouden kansen die de experts beloven, of kun je er beter niet teveel moeite in stoppen?

Een nieuw kanaal heeft zo zijn voor- en nadelen.

Voordelen:

  • Er is nog weinig concurrentie op het kanaal, want nog weinig bedrijven hebben het kanaal geïntegreerd in hun marketingmix. 
  • Als een nieuwe kanaal hypet, zijn er plots veel gebruikers. Gebruikers die je op een nieuwe manier kunt bereiken.
  • Veel gebruikers met weinig concurrentie = lage advertentiekosten.

Oftewel, als je het kanaal goed kan integreren in je bestaande marketingmachine, dan kun je goedkoop conversies pakken 🤑

Nadelen: 

  • Nieuwe platformen richten zich vaak op een specifieke doelgroep, veel van de mensen die je bereikt zullen niet-relevant zijn voor jouw doelgroep.
  • Zijn de targeting algoritmes van het nieuwe kanaal wel voldoende ontwikkelt? Vaak is de targeting in de beginfase onderontwikkeld.
  • Wat als de concurrentie op het nieuwe platform toeneemt? En de advertentiekosten stijgen? 

Deze nadelen zijn samen te vatten in 1 probleem dat je kan nekken: oplopende kosten.

Oplopende kosten op de lange en korte termijn.

Oplopende kosten op de lange termijn liggen voor de hand:

Hoe meer gebruikers het nieuwe platform trekt, hoe meer bedrijven zich erop gaan richten.

Als het aantal nieuwe gebruikers stagneert en maar de hoeveelheid ingekochte advertentie ruimte blijft stijgen, dan zullen uiteindelijk de kosten stijgen; want de advertentie ruimte is beperkt en de hoogste bieder krijgt de plek.

Is jouw propositie solide genoeg om dat aan te kunnen? Of moet je het op dit kanaal echt van de tijdelijk lage kosten hebben?

Zijn de huidige omstandigheden van het nieuwe kanaal een voordelige toevoeging, of ga je er afhankelijk van zijn? 

Want die omstandigheden gaan veranderen.

Oplopende kosten op de korte termijn liggen minder voor de hand:

Deze kostenstijging gebeurt namelijk niet op het nieuwe kanaal, maar in de rest van de marketingmachine.

Deze kosten ontstaan door het onderontwikkelde targeting algoritme van het nieuwe kanaal. Het algoritme is nieuw en heeft relatief gezien nog weinig data verzameld. Oftewel, het algoritme weet nog niet zo goed wie die moet targeten.

Dus als jij een campagne live zet, zal het algoritme de campagne aan veel niet relevante mensen tonen. Op zich is dat niet erg, want de advertentiekosten op het platform zijn nog laag. Dus het kost niet de wereld als niet relevante mensen de advertentie zien.

MAAR.

Het gaat duur worden als deze niet-relevante mensen op je advertentie klikken. Want dan worden het bezoekers op je website.

En bezoekers op je website komen terecht in je retargeting doelgroepen. Wat betekent dat je gaat adverteren op deze niet-relevante mensen op je andere kanalen.

Kanalen waar het duurder is om op deze mensen te adverteren (want op deze kanalen zit wel veel concurrentie).

Je vervuilt met deze aanpak dus eigenlijk je campagnes op de andere kanalen.

Gouden kans of valkuil?

Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Ons advies is: ga voor stabiele groei.

Dus is het platform een voordelige toevoeging op je huidige marketingmachine, zonder hier volledig op te steunen, dan is het een interessant kanaal. (Zorg er wel voor dat je je retargeting doelgroepen beschermt voor bezoekers vanuit dat kanaal).

Is het nieuwe kanaal enkel interessant vanwege de lage kosten en ben je afhankelijk van deze lage advertentiekosten?

Besef je dan dat dit kostenvoordeel tijdelijk is. In dat geval is het beter om je energie ergens anders in te stoppen, bijvoorbeeld in een propositie die op ieder kanaal geld oplevert.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is:

Is jouw aanbod sterk genoeg?

Iets om over na te denken.

(Uiteraard denken we graag met je mee ⬇️)

Key takeaways

  • Hét voordeel van een nieuw kanaal: goedkoop conversies scoren.
  • Het voor de hand liggende nadeel: de lage advertentie kosten zijn tijdelijk.
  • Het onverwachte nadeel dat je op de korte termijn nekt: je vervuilt de rest van je marketingmachine.

Wil jij ook graag aan de slag met AceDigital?

Ga dan direct naar contact voor een vrijblijvende kennismaking.

Lees meer van ons..

  • “Verkopen als warme broodjes”

    Waar komt dit gezegde vandaan? Waarom verkopen warme broodjes zo goed? En voordat dit een onzinnige blogpost wordt over brood: wat kunnen we hiervan leren?

  • Beginnen met Online Marketing, maar waar te beginnen?

    Lookalikes, retargeting, search ads, hype ads. Als je wilt beginnen met online marketing, waar begin je dan?

  • Voel jij je aangesproken, OF niet?

    Soms hoor of zie je een reclame die je volledig aanspreekt... maar ook weer niet. Hoe kan dat? En wat kan jouw marketing daarvan leren?